Hui, dia 9 de setembre, se celebra el Dia Mundial de l’Agricultura. Per tal de commemorar-ho, l’Ajuntament d’Oliva ha posat en marxa una campanya de promoció i conscienciació que s’ha presentat hui davant del Mercat Municipal d’Oliva, on han assistit l’alcalde, David González, el regidor d’Agricultura, Miquel Domènech, la regidora de Comerç, Mercats i Consum, Yolanda Balaguer i el regidor de Comunicació, Josep Escrivà.
Per a celebrar aquest dia, amb tota la ciutadania, s’han instal·lat al Passeig de Lluís Vives diferents escultures de fruites i verdures gegants, cedides per Mercavalència, que decoraran el passeig els pròxims dies, quedant integrades al Mercat del Divendres i què es traslladaran la setmana que ve a la platja, a l’avinguda del Mediterrani i a la plaça d’Europa.
El regidor d’Agricultura ha llegit un manifest en el qual ha volgut fer referència al futur de l’agricultura, ja que és crucial per a la nostra economia i depén en gran mesura de l’adaptació als nous reptes del canvi climàtic, d’una regulació justa i equilibrada, i de la conscienciació dels consumidors. També s’ha recalcat el fet que Oliva disposa d’una gran extensió de terme rural que s’enfronta als reptes globals, majoritàriament al canvi climàtic i regulacions de mercat, però també a reptes propis derivats de la idiosincràsia, climatologia i orografia del nostre municipi.
“Hem d’estar preparats per a afrontar els reptes de la reducció de l’empremta de carboni, hem d’aconseguir ser competitius als mercats globalitzats, hem de proveir als nostres agricultors de formació i noves ferramentes per desenvolupar la seua labor, però també hem de persuadir als consumidors locals que la qualitat i garanties dels productes que elaborem en les nostres terres, en tots els aspectes, són incomparables a la dels productes importats.” Ha assenyalat Miquel Doménech al manifest. “Algú s’imagina una panoràmica d’Oliva sense el mant verd que envolta la nostra ciutat? Els camps de tarongers són part d’Oliva.”
Per últim, ha manifestat l’objectiu que els ingressos dels agricultors siguen més rendibles per poder garantir el relleu generacional i evitar així l’abandonament dels camps, així com estalviar intermediaris per tal de promoure els mercats de la terra, la venda de quilòmetre zero i la distribució directa “de la terra al plat”.
David González, alcalde d’Oliva, ha declarat que “aquesta iniciativa per a nosaltres és molt important perquè pretenem que siga el punt de partida perquè l’agricultura a la nostra ciutat no només continue viva, sinó que a més, prenga un nou impuls.”
“El comerç de proximitat és el que hem de preservar i és el que ens ajudarà a la nostra economia local i per això sempre donarem suport a totes aquestes iniciatives. Encara que ens hem vist un poc coartats per la crisi sanitària que vivim, continuem treballant en idees que durem a terme, com ara el mercat de la terra, cistelles de temporada, o receptes al Mercat Municipal, tot amb productes de proximitat que es podran adquirir al mateix mercat per tal de viure l’aventura de comprar, cuinar i consumir tot al comerç local” Ha assenyalat Yolanda Balaguer, regidora de Comerç, Mercats i Consum.
A més, Miquel Doménech ha volgut afegir que “la finalitat d’aquesta campanya és promocionar i visibilitzar el producte del camp, de la terra, el que és nostre, el valencià. I per la meua part, ajudar als agricultors i a l’agricultura amb tot el que estiga al meu abast.”
Ángel Pérez Salort, un jove agricultor d’Oliva, ha volgut assistir a aquesta jornada i ens ha contat que “durant aquests anys, s’ha observat com l’agricultura ha decaigut molt, com s’abandonaven camps dia a dia. Però, durant aquest any, hem vist com la gent s’ha animat i ha anat replantant i desbrossant camps, i aquest és l’objectiu, aconseguir que el terme d’Oliva estiga verd i bé, no abandonat.”
Per la seua part, Josep Escrivà, regidor de Comunicació ha conclòs dient que “l’agricultura és part d’Oliva, part de la nostra cultura. Un dels patrimonis històrics d’Oliva més importants es crea a raó de l’agricultura del moment: la canya de sucre. És part de la nostra identitat, de la nostra imatge. L’agricultura va molt més enllà de la part mercantil i productora. Aquesta campanya l’hem configurada tenint en compte totes les pates que conformen l’agricultura. Últimament totes les campanyes són virtuals. En aquest cas hem volgut traure de la virtualització al carrer aquestes fruites gegants perquè la gent que passeja per Oliva puga topar amb elles.”