Ahir, 15 d’octubre, en el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, va tindre lloc una nova reunió entre l’alcalde, acompanyat de dos representants de les zones del Sector 5 i de la Mitja Galta de la Platja d’Oliva, i la subdirectora general de Domini Públic Marítim Terrestre, María José Solernou Sanz.
En l’encontre es va tractar la problemàtica que afecta a estos dos nuclis de la Platja d’Oliva, que fiten amb el domini públic marítim terrestre, i sobretot, la comitiva d’Oliva va exigir que s’iniciaren els expedients per resoldre els dits problemes, aprofitant la cobertura legal que s’ha donat com a conseqüència de l’última modificació de la Llei de Costes, i el seu Reglament General, pel RD 876/2014, de 10 d’octubre. La representant del Ministeri es va comprometre a donar prioritat a la tramitació dels dos expedients.
Pel que fa al Sector 5, s’està acabant de recopilar tota la informació necessària per iniciar l’expedient de modificació la línia de Ribera de Mar, amb la finalitat de lliurar a les parcel·les de primera línia de la servitud de protecció, la qual cosa té una alta probabilitat que es realitze.
Respecte al nucli de la Mitja Galta, que va estar exclòs del domini públic per la Llei 2/2013, de 29 de maig, de Protecció i Ús Sostenible del Litoral, cal fer efectives les cessions als particulars de les propietats desafectades, per tancar el procés legalment; és per això
que en les properes setmanes es publicarà una ordre ministerial conjunta, de Medi Ambient i d’Hisenda, que determinarà com s’han de fer les transferències i cessions, en el moment que es signe l’ordre, s’iniciarà el procés. Per tal d’agilitzar el procés, la propera setmana l’Ajuntament d’Oliva instarà als propietaris a aportar la documentació necessària, com les escriptures de la propietat, i altres documents.
Sector 5
En el seu dia, en 1986, el Pla Parcial ubicava més de 16.500 m2, la majoria de les seues zones verdes, que fitaven amb el DPMT i retirava la primera línia edificada més de 40 metres cap a l’interior del territori.
Tot este terreny va estar cedit gratuïtament pels propietaris dels terrenys del Pla Parcial, i també la reculada de la primera línia cap a l’interior del territori; la instal·lació de zona verda va ser voluntària per part dels propietaris i de l’Ajuntament d’Oliva.
Així doncs, el referit Pla Parcial optava per una solució ecològicament sostenible:
- a) en unir terrenys de domini públic de Costes amb terrenys de domini públic municipal;
- b) i edificació d’escàs impacte visual per a la costa i reculada respecte a allò legalment exigible.
Estos fets, bons en si mateix, no es tenen en compte per la delimitació iniciada en 2008 i a la qual l’Ajuntament d’Oliva es va oposar en el seu dia, tot deixant la primera línia d’edificació de dues plantes altes en situació d’inclusió en la servitud de protecció, en desplaçar la línia de la ribera del mar cap a l’interior.
L’article 44.5 del RD 876/2014, de 10 d’octubre, permet que els terrenys afectats per la modificació, per qualsevol causa, de les zones de servitud de trànsit i protecció, incloent la variació de la delimitació de la ribera del mar, puguen quedar alliberades de les dites servituds. En estos casos no caldria tramitar un nou expedient de delimitació, sinó una rectificació de l’existent, amb informació pública i sol·licitud d’informe a l’ajuntament i la comunitat autònoma.
Dit alliberament no perjudicaria en res al domini públic marítim terrestre de la zona i quedaria garantida la servitud de trànsit de sis metres a partir del límit interior de la ribera del mar, que es deixaria expedita per a l’ús públic de vianants.
És per això que, en la primera sessió ordinària de l’actual mandat corporatiu, realitzada el 30 de juliol, el Ple de l’Ajuntament va aprovar per unanimitat reclamar al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, que en aplicació d’allò que es disposa en l’article 44.5 del RD 876/2014, de 10 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament General de Costes, s’inicien els tràmits per alliberar de la servitud de protecció la zona contigua al domini públic marítim terrestre inclosa en el Pla Parcial Sector 5.