L’alcalde d’Oliva copresideix la reunió al voltant del Pla de Rodalies a la Comunitat Valenciana celebrada aquest matí a la Conselleria de Territori i Habitatge
Juntament amb l’alcalde d’Oliva han presidit la reunió el director general d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat, Carlos Domingo Soler, i els alcaldes de Viver, Xàtiva, Benicarló, Monforte del Cid
Han assistit 115 representants polítics de les tres províncies a la reunió d’aquest matí
La Generalitat, a través de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, juntament amb els alcaldes dels 115 municipis afectats per l’infrafinançament de la xarxa de Rodalies de la Comunitat es concentraran pròximament en les estacions de València i Alacant per a reivindicar “uns serveis de Rodalies de qualitat tal com quedava arreplegat en les previsions del Pla estatal de Rodalies”, ha informat el director general d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, després de la reunió que ha mantingut amb els dirigents municipals.
La reunió d’aquest matí ha estat copresidida per l’alcalde d’Oliva, David González, que una vegada finalitzada la mateixa, ha assenyalat l’encert de la conselleria de convocar per primera vegada als responsables polítics dels municipis afectats per la manca d’inversions del Ministeri de Foment “un dèficit estructural que patim els valencians des de fa ja massa anys”.
En eixe sentit, l’alcalde oliver ha manifestat el seu suport a la Conselleria de Territori i Habitatge per reclamar el finançament necessari que faça possible els compromisos realitzats pel Ministeri de Foment pel que fa al projecte del Tren Gandia-Oliva-Dénia.
A més a més, González també ha insistit “de la necessitat de posar en marxa la Comissió de Seguiment entre conselleria i ajuntaments del Tren de la Costa amb la finalitat de conéixer de primera mà tots els tràmits administratius necessaris i anar per davant dels mateixos tràmits.”
D’aquesta forma ha assenyalat l’alcalde d’Oliva “serà possible trencar l’estratègia de contemporització del Ministeri de Foment i aportar, així, transparència al conjunt de la societat civil d’un projecte tan important com és el del Tren de la Costa”.
El departament que dirigeix la consellera María José Salvador ha destacat la importància d’aquesta xarxa de transport públic que dóna servei directament a més de 3’6 milions de valencians i valencianes, la qual cosa representa dos de cada tres ciutadans, i ha avaluat, al costat dels responsables de tots els municipis afectats, “la falta de previsions que contempla el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat de 2018 amb l’objectiu de traslladar les propostes oportunes al Ministeri de Foment.”
Així, a més de la concentració anunciada en les principals estacions ferroviàries, també s’ha reiterat la necessitat que el Ministeri de Foment convoque amb caràcter urgent i extraordinari la “Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies” que el mateix pla establia que es reunira cada sis mesos i que encara no s’ha constituït. “En aquesta Comissió, traslladarem al Ministeri les inquietuds i les preocupacions que hem compartit durant la reunió amb els municipis afectats per a aconseguir avançar en la consecució d’uns serveis de Rodalies eficaços, moderns, amb major freqüència de pas, i més segurs, com van prometre amb el Pla de Rodalies”, ha informat el director general.
En aquest sentit, Domingo ha subratllat que els Pressupostos Generals de l’Estat són “clarament insuficients per a la Comunitat Valenciana, ja que únicament s’han contemplat 50 milions en 2018 dels més de 1.400 milions previstos” i ha recordat que amb aquest escàs ritme inversor “es necessitarien com a mínim 29 anys per a executar el pla anunciat per a 9 anys”. Per açò, el director general ha reiterat que “és necessari incrementar la partida destinada al Pla de Rodalies per a aquest 2018 i dotar-la, almenys amb 133 milions d’euros addicionals, fins a un total de 183 milions per a aquest exercici”.
“Com va assenyalar la consellera María José Salvador, els Pressupostos Generals serien l’ocasió de comprovar si la voluntat política del Govern es plasmava en fets concrets i reals, però ha quedat en evidència que no ha sigut així” ha apuntat Domingo després d’assenyalar que “davant la falta clara d’inversions el Pla de Rodalies va camí de convertir-se en paper mullat i en una simple presentació destinada a propaganda”.
Carlos Domingo ha recordat en qualsevol cas la importància de la xarxa de Rodalies per a la mobilitat dels valencians, ja que representen el tercer nucli en importància d’Espanya, amb 37 milions de viatgers a l’any, més de 100.000 al dia, i la mobilització diària de 424 trens entre 77 estacions, i ha destacat com a causes del seu mal funcionament “el greu dèficit històric d’inversions en Foment, la seua distribució injusta, a més d’una baixa execució de les obres previstes i una escassa planificació i disponibilitat de projectes.”
Així mateix ha assenyalat que va ser el mateix Ministeri de Foment l’organisme que recollia en el seu Pla els principals problemes de la xarxa, com ara les 27 limitacions temporals de velocitat, la saturació de línies, la falta de seguretat i de fiabilitat de les instal·lacions, l’existència de fins a 48 passos a nivell, o la falta d’accessibilitat en nombroses ocasions, sense que, en canvi, ara haja dotat els recursos necessaris per a la seua solució.”