Salta al contingut

Premsa

La Safor i les Marines es mobilitzaran aquest dissabte a Oliva per a exigir l’execució de la línia ferroviària Gandia-Oliva-Dénia

#DonemLlumalTren és el nom de la campanya promoguda des de l’Ajuntament d’Oliva i Agenda-21 Oliva per a visibilitzar la problemàtica

La ciutadania està convocada a una concentració el dissabte 16 de desembre a les 18.30 h al Parc de l’Estació

L’Ajuntament d’Oliva i l’Agenda local 21 d’Oliva han promogut una concentració per a demà dissabte, 16 de desembre, a les 18.30 hores en el Parc de l’Estació d’Oliva. L’objectiu de la convocatòria es visibilitzar la reivindicació històrica de la línia Gandia-Oliva-Dénia, únic tram de la franja litoral valenciana sense connexió  ferroviària.

El manifest “DONEM LLUM AL TREN PER LA CONNEXIÓ FERROVIÀRIA ENTRE LA MARINA ALTA, LA SAFOR, VALÈNCIA I ALACANT” ha estat consensuat per tots els grups polítics municipals i els grups de treball de l’Agenda 21 i Oliva 30. Joan Orquín, president de l’Agenda 21 i Mamen Garcia, com a representant d’Oliva 30, associació local que promou la mobilitat sostenible al municipi, seran els encarregats de llegir el text.

Amb esta acció es pretén visibilitzar una problemàtica de més de 40 anys sense connexió ferroviària i així, reivindicar un transport sostenible, ecològic i àgil que facilite el desenvolupament econòmic de les comarques.

Els convocants reclamen una execució de les obres ja, un donar llum verda al tren, en un projecte que ja està preparat i només falta l’interés de les administracions per a engegar-ho. Per a visibilitzar la falta de llum verda, es demanarà a totes les persones que assistiran a la convocatòria que en el moment de la mateixa encenguen els llums dels seus mòbils per a donar llum a la línia Gandia-Oliva-Dénia.

Un problema de més de 40 anys

Des de l’any 1974 les comarques de la Safor i la Marina Alta pateixen un greu dèficit de comunicacions que, més de quatre dècades després, encara no s’ha resolt. I ara, a les portes de l’any 2018, la ciutadania d’aquestes comarques està a punt de perdre una oportunitat per fer-ho possible.

El passat 4 d’octubre, el Ministre de Foment i el president de la Generalitat Valenciana van anunciar el compromís de presentar en novembre d’enguany un pla director per millorar el servei de Rodalies a la Comunitat Valenciana, que comptarà amb una “elevadíssima inversió” d’aproximadament 800 milions d’euros per a la renovació general del mateix, i serà assumida íntegrament pel Govern de l’Estat. Malauradament la prolongació de la línia fins a Oliva torna a quedar-se fora, i això que forma part de la Fase 1 del Tren de la Costa, de la qual només s’executarà una part, la duplicació de la via de Cullera a Gandia.

Es tracta del darrer obstacle en una carrera que sempre n’ha tingut, ja des de l’any 1974, quan es va clausurar el ferrocarril de via estreta a canvi de l’arribada dels trens de RENFE. Mai no va arribar cap tren. Posteriorment va haver promeses, i també projectes. Se’n va redactar un l’any 2002 que fins i tot va obtindre la Declaració d’Impacte Ambiental favorable i projecte constructiu, a falta la licitació de les obres, que tampoc no va arribar mai. L’any 2011 la Generalitat i el govern central van signar el protocol del Tren de la Costa, que incloïa la línia Gandia-Oliva-Dénia en un macroprojecte que va reiniciar tota tramitació administrativa sense considerar la feina feta els anys anteriors. Un greuge més que cal afegir a una llarga llista que arriba fins a 2017.

La falta d’un eix comunicatiu com la línia Gandia-Oliva-Dénia comportarà importants perjudicis a tots els veïns de la Safor i les Marines. Aquesta connexió, a més, ha de ser un element important en la vertebració del territori, i dinamitzador de l’activitat econòmica i, particularment, del turisme. I també suposa un pas cap a un model econòmic més sostenible.

DIA: dissabte 16 de desembre

HORA: 18.30 h.

LLOC: Parc de l’Estació d’Oliva (C/ Pare Antoni Selelles)