Salta al contingut

Premsa

Donem llum al tren: la societat d’Oliva reclamarà l’arribada del tren en una concentració el 16 de desembre

Tots els grups municipals d’Oliva criden a la societat de la Safor i la Marina Alta a participar en la concentració reivindicativa el dissabte 16 de desembre, a les 18.30 h al Parc de l’Estació de la ciutat

La comissió organitzadora demana a la ciutadania que durant la concentració il·lumine l’arribada del tren a Oliva amb els seus telèfons mòbils

El pròxim dissabte, 16 de desembre, la ciutadania de la Safor i la Marina Alta està cridada a participar en una concentració que tindrà lloc al Parc de l’Estació d’Oliva a partir de les 18:30 h, sota el lema #DonemLlumAlTren. Així ho ha anunciat aquest dijous l’alcalde d’Oliva, David González, junt amb els portaveus de tots els grups polítics amb representació a l’Ajuntament d’Oliva, a més dels representants de l’Agenda Local 21.

González ha explicat que aquesta decisió s’ha pres després de l’anunci, el passat 4 d’octubre, del ministre de Foment i el president de la Generalitat Valenciana sobre la inversió de més de 800 milions d’euros en un pla de millora del servei de rodalies a la Comunitat Valenciana que, una vegada més, deixa fora la prolongació de la línia des de Gandia fins a Oliva i Dénia.

L’alcalde d’Oliva ha denunciat la manca d’interés tant del govern central com de la Generalitat per fer efectiva la prolongació de la línia del tren fins a Oliva i Dénia, subratllant que la decisió de prioritzar altres actuacions “és completament arbitrària, responent no a criteris tècnics, sinó a polítics”. En aquest sentit, ha lamentat que les diferents gestions realitzades amb les administracions central i autonòmica “no hagen tingut cap fruit”, així com el fet que el tram Gandia-Oliva-Dénia “és l’únic de tot el litoral valencià que no té cap connexió de ferrocarril”.

David González ha agraït la “lleialtat” de tots els grups municipals a la causa d’una “reivindicació històrica que és de totes i tots”, i ha insistit a dir que “la resignació no és una opció”, per la qual cosa la concentració serà el primer d’un seguit d’actes reivindicatius a tots els nivells.

Una veu única en reivindicació del tren

En el torn d’intervencions dels portaveus de les formacions polítiques amb representació a l’ajuntament, Salvador Llopis, en nom del Partit Popular, ha anunciat que ha traslladat el problema a la direcció autonòmica de la seua formació, així com la petició de gestionar una reunió de tota la corporació municipal amb el ministre de Foment per tal de fer-li arribar la reivindicació de la ciutadania d’Oliva.

Vicent Canet, portaveu de Compromís, ha destacat que aquesta “és una reivindicació de la gent que més necessita el tren, tant d’Oliva com de les comarques de la Marina Alta i la Safor, que necessiten connexió directa amb València i Alacant”.

Per la seua banda, el portaveu del PSPV-PSOE, Carlos Mengual, ha subratllat la “gran unió política i social enfront d’aquest desgavell”, denunciant que les veïnes i veïns d’Oliva “som ciutadans de tercera” per la quantitat de mancances que, a banda del tren, pateix la ciutat en infraestructures bàsiques.

Blai Peiró, portaveu de Projecte Ciutadans Oliva també ha destacat la unió de tots els grups polítics al voltant de la reivindicació del tren, i ha fet una crida a la ciutadania d’Oliva per què recolzen les diferents accions que es portaran a terme per fer visible el que considera “un dret de tota la comarca”.

El portaveu d’Esquerra Unida, Àlex Salort, ha recordat que “som molts els que hem crescut amb aquesta promesa, i que ara diem que ja n’hi ha prou”; mentre que Pepe Salazar, portaveu de Gent d’Oliva ha insistit que, “davant del menyspreu, hem d’alçar la nostra veu”, convidant a tota la societat de la Marina Alta i la Safor a participar en la concentració del pròxim 16 de desembre.

Joan Orquín, en representació de l’Agenda Local 21, ha posat sobre la taula un aspecte bàsic de l’arribada del tren: l’aposta per la mobilitat sostenible, i ha animat a la ciutadania a participar en la concentració “per tal que aquesta reivindicació arribe a bon port”.

Un problema de més de 40 anys

Des de l’any 1974, les comarques de la Safor i la Marina Alta pateixen un greu dèficit de comunicacions que, més de quatre dècades després, encara no s’ha resolt. I ara, a les portes de l’any 2018, la ciutadania d’aquestes comarques està a punt de perdre una oportunitat per fer-ho possible.

El passat 4 d’octubre, el ministre de Foment i el president de la Generalitat Valenciana van anunciar el compromís de presentar en novembre d’enguany un pla director per millorar el servei de rodalies a la Comunitat Valenciana, que comptarà amb una “elevadíssima inversió” d’aproximadament 800 milions d’euros per a la renovació general d’aquest, i serà assumida íntegrament pel Govern de l’Estat. Malauradament, la prolongació de la línia fins a Oliva torna a quedar-se fora, i això que forma part de la Fase 1 del Tren de la Costa, de la qual només s’executarà una part, la duplicació de la via de Cullera a Gandia.

Es tracta del darrer obstacle en una carrera que sempre n’ha tingut, ja des de l’any 1974 quan es va clausurar el ferrocarril de via estreta a canvi de l’arribada dels trens de Renfe. Mai no va arribar cap tren. Posteriorment va haver promeses, i també projectes. Es va redactar un l’any 2002, que fins i tot va obtenir la Declaració d’Impacte Ambiental favorable i projecte constructiu, a falta de la licitació de les obres, que tampoc no va arribar mai. L’any 2011, la Generalitat i el govern central van signar el protocol del Tren de la Costa, que incloïa la línia Gandia-Oliva-Dénia en un macroprojecte que va reiniciar tota la tramitació administrativa, sense considerar la feina feta els anys anteriors. Un greuge més que cal afegir a una llarga llista que arriba fins al 2017.

La falta d’un eix comunicatiu com la línia Gandia-Oliva-Dénia comportarà importants perjudicis a tots els veïns de la Safor i la Marina. Aquesta connexió, a més, ha de ser un element important en la vertebració del territori, i un dinamitzador de l’activitat econòmica i, particularment, del turisme. I també suposa un pas cap a un model econòmic més sostenible.