(Oficina Municipal d’Informació al Consumidor)
Personal adscrit: Verònica Herrera
Funcions: atenció i tramitació de consultes i reclamacions en matèria de Consum
Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 9.00 a 13.30 h
Ubicació: plaça Joan Baptista Escrivà s/n, edifici Mercat Municipal
Telf. 96 285 07 09
Correu electrònic: omic@oliva.es
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor és un servei gratuït de l’Ajuntament d’Oliva integrat en el Departament de Comerç, Mercats i Consum, per ajudar els consumidors i usuaris a defendre els seus drets. Per això es realitzen tasques d’informació, assessorament i intermediació en reclamacions i queixes entre usuaris i empreses.
L’OMIC d’Oliva està adherida a la Xarxa Omic i compta amb pàgina pròpia en el Portal del Consumidor.
L’OMIC D’OLIVA PERMET PRESENTAR QUEIXES O RECLAMACIONS PER INTERNET
L’OMIC d’Oliva permet realitzar consultes, queixes o reclamacions per Internet, emplenant l’escrit corresponent i enviant-lo signat i adjuntant la documentació que forma part de l’expedient. Hem de recordar que les empreses i els autònoms no poden presentar reclamacions a l’OMIC. Ací teniu el document per presentar la vostra sol·licitud.
EL CALENDARI DE L’OMIC D’OLIVA, TAMBÉ DISPONIBLE PER INTERNET
Descarrega’t ací el calendari del 2019
Descarrega’t ací el calendari del 2018
Descarrega’t ací el calendari del 2017
Calendari-Omic-2017-web-1a-part
Calendari-Omic-2017-web-2a-part
Descarrega’t ací el calendari del 2016
CONSELL DEL MES (JUNY): FRAU EN ELS LLOGUERS VACACIONALS
De segur que molts de vosaltres esteu pensant ja en les vacances d’estiu. Si voleu tindre unes bones vacances, recordeu contractar els serveis de forma segura i amb garanties, especialment l’allotjament. Si heu pensat a llogar un apartament per Internet, el Grup de Delictes Telemàtics de la Guàrdia Civil recomana fugir dels anuncis que ofereixen autèntiques “gangues”, clarament inferiors al preu de mercat, perquè potser al final acabem pagant-les cares. En la majoria d’aquests casos, es tracta de pàgines fantasma, que una vegada ens han cobrat, desapareixen sense el servei que havíem contractat i sense la possibilitat de reclamar res.
Cada vegada és més habitual que les pàgines que ofereixen aquests tipus d’anuncis siguen més sofisticades, per tal de donar-nos confiança, amb una gran quantitat d’informació i justificant les ofertes com d’última hora. Tot està calculat per fer-nos “picar”, especialment si tenim poc de temps per comparar ofertes.
El sistema de pagament que demanen normalment és a través de plataformes com MoneyGram o Western Union, que fan impossible rastrejar la transacció amb la víctima, a qui sol·licitaran, en el millor dels casos, el 50 per cent del pagament avançat com a senyal o reserva. També poden fer servir a terceres persones per a realitzar els pagaments, i així garantir-se l’anonimat.
Hem de tindre ben present que de vegades aquestes pàgines “estafa” s’apropien d’anuncis reals, amb fotografies reals dels allotjaments, i fins i tot aportant els contractes dels legítims anunciants, amb identitats i documents oficials. Per això és tan difícil saber que estem davant d’una estafa.
Per correu electrònic ens podran enviar fotos ben atractives tant de l’habitatge com del seu entorn, i també ens facilitaran un telèfon mòbil al quan ens contestarà una persona que normalment no parlarà un castellà perfecte. Això ja pot ser un indicador d’estafa.
Per tant, com assegurar-nos que no estem davant d’un frau?
1. La primera norma i la més important és el sentit comú, allò que diuen els més majors: “ningú dóna duros a quatre pessetes”.
2. Hem d’aconseguir i comprovar referències, i els buscadors d’Internet són una bona eina, per buscar telèfons, persones, fotografies, inquilins anteriors, etc. Si estem davant d’un anunci fraudulent, tal vegada algú ja ho haurà denunciat a la xarxa.
3. Comparar els anuncis que hem trobat amb l’oferta i els preus de les agències i els professionals del sector, siga de forma presencial o per Internet.
Més informació:
https://www.gdt.guardiacivil.es/webgdt/popup_alerta.php?id=223
CONSELL DEL MES (MAIG): SEGURETAT ALIMENTÀRIA
Amb l’arribada del bon temps hem d’extremar les mesures higièniques i de conservació dels aliments, ja que és a l’estiu amb la calor quan més intoxicacions alimentàries es produeixen. Davant de qualsevol dubte hem d’optar per no consumir l’aliment, la nostra salut està en joc.
Però si arribem a intoxicar-nos, convé seguir els passos següents:
1. Acudir immediatament al metge, i sol·licitar un informe mèdic en tots els serveis sanitaris que ens atenguen. És imprescindible establir la vinculació de la intoxicació amb el consum de l’aliment.
2. Conservar tots els tiquets, tant de l’aliment com de tots els productes relacionats amb la patologia (de la farmàcia, taxis, etc.). Conservar també una mostra de l’aliment.
3. Sol·licitar per escrit a l’empresa l’abonament de la indemnització, considerant els dies de baixa i les despeses acreditades, bé directament o a través dels serveis de consum (OMIC, Oficina Municipal d’Informació al Consumidor).
4. Si considera que la resposta de l’empresa no és l’adequada o no està d’acord amb la quantia establerta per a la indemnització, pot plantejar un expedient de reclamació a través de l’OMIC.
5. Les reclamacions per intoxicacions alimentàries també permeten acudir als tribunals de justícia, tant per via penal, mitjançant una denúncia, com civil, amb la interposició d’una demanda. Encara que sol ser preferible la via amistosa, amb un acord extrajudicial entre les parts.
De tota manera, sempre és millor garantir el nostre dret a la salut i a la seguretat en el consum d’aliments, i evitar les intoxicacions, i per això hui volem proposar-vos una sèrie de consells a seguir:
– En la compra dels aliments: No hem de comprar mai en establiments que no complisquen els requisits d’higiene en el local o per part dels treballadors. Hem de comprovar també que els aliments estiguen ben conservats, per exemple, els frescos o refrigerats lluny de focus de calor, i sempre en alt. També ens fixarem en la data de caducitat, especialment en el cas dels productes en oferta. I en el cas dels aliments frescos, optarem pels de temporada.
– En la manipulació dels aliments: Sempre ens hem de rentar les mans abans de manipular els aliments, sobretot després d’haver tocat animals, així com utilitzar superfícies i utensilis nets i en bon estat. També evitarem que les nostres mascotes entren en la cuina.
– A l’hora de cuinar: Hem d’aplicar la temperatura i el temps adequat a cada aliment que cuinem, per tal d’eliminar els gèrmens nocius. També procurarem cuinar els aliments just abans de consumir-los per evitar que els microorganismes es multipliquen. Tampoc és aconsellable escalfar els aliments diverses vegades.
– En la conservació: Els aliments elaborats han de conservar-se tapats.
Si voleu més informació, podeu consultar els següents enllaços:
- Generalitat Valenciana, Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
http://www.san.gva.es/web/secretaria-general-administrativa/seguridad-alimentaria
- Agència espanyola de Consum, Seguretat alimentària i Nutrició
http://www.aecosan.msssi.gob.es/AECOSAN/web/home/aecosan_inicio.shtml
CONSELL DEL MES (ABRIL): CRÈDITS AL CONSUM
S’acosten dates de celebracions (comunions, casaments) i també de planificar les vacances. No volem renunciar a res i moltes vegades l’economia no ens arriba per a tot. Aleshores és quan pensem en demanar el que s’anomena un crèdit al consum, que és el crèdit que es destina a satisfer les necessitats personals d’un consumidor, independentment de la modalitat que adopte, com ara el préstec, la venda a termini o la targeta de crèdit.
Per obtenir-lo és fonamental la signatura d’un contracte, per la qual cosa és recomanable recordar els nostres drets com a consumidors si volem estalviar sorpreses desagradables.
1. Dret a una publicitat transparent.
2. Dret a rebre informació.
3. Dret a canviar d’opinió.
4. Dret al reembossament anticipat.
Per a més informació, podeu consultar el següent enllaç de la Generalitat Valenciana.
Cal diferenciar els crèdits al consum dels anomenats crèdits ràpids, que solen ser fàcils d’aconseguir però que també tenen uns interessos molt alts, a més de penalitzacions per impagament o retard, que provoquen que al final el consumidor arribe a pagar en alguns casos fins al triple del que havia sol·licitat. A més, les financeres que ofereixen els crèdits ràpids no solen donar massa informació al respecte, el que ens dificulta tindre una visió general del cost real d’aquests crèdits. Cal recordar que tant els crèdits ràpids com els crèdits al consum no són recomanables per pagar les despeses fixes o corrents, com ara la llum, l’aigua o la hipoteca en una situació d’endeutament.
CONSELL DEL MES (MARÇ): NORMATIVA SOBRE PETARDS
S’apropen les falles i convé tenir present la normativa referent a l’ús dels petards. Recordem que els petards contenen pólvora, que és un producte perillós. És molt important conéixer la classificació dels petards i a partir de quina edat es pot disparar cada tipus de material. En aquest sentit, la normativa valenciana redueix l’edat per poder disparar petards respecte de la legislació espanyola, en el cas de la Categoria I, dels 12 als 8 anys, i dels 16 als 10 anys en el cas dels petards de Categoria II.
-Categoria I (bengales, bombetes…)
• Estan prohibits als menors de 8 anys
• Són de molt baixa perillositat
• Es poden utilitzar en zones delimitades
-Categoria II (xinesos, voladors…)
• A partir dels 10 anys
• Són de baixa perillositat
• S’han de disparar a l’aire lliure i en zones delimitades
-Categoria III (trons, bateries…)
• A partir dels 18 anys
• Són de perillositat mitjana
• Es recomana el seu ús en grans superfícies a l’aire
Per tant, cap nen menor de 8 anys pot disparar un petard, del tipus que siga.
També hem de saber que un menor no pot tirar petards només, sempre ha d’estar vigilat per un adult.
Si no complim aquesta normativa de petards, ens poden multar amb fins a 300 euros.
CONSELL DEL MES (FEBRER): ESTALVI ENERGÈTIC
A l’hivern, l’increment de l’ús de la calefacció per les baixes temperatures fa que en moltes ocasions es dispare la factura de la llum. Per això hui volem recordar algunes mesures que ens podrien estalviar uns bons euros al mes en el consum elèctric de casa:
-Recordar que sempre és una bona inversió l’aïllament del nostre habitatge. Un gest tan simple com abaixar les persianes i córrer les cortines ens pot fer estalviar energia.
-Evitar una ventilació excessiva, amb 10 minuts és suficient per a una habitació.
-Intentar contractar una potència energètica baixa, la factura de la llum es reduirà de forma significativa. (Si ens decidim per aquesta opció, recordem que hem d’evitar tindre en marxa al mateix temps diversos electrodomèstics que tenen un consum energètic alt -forn, rentadora, rentaplats…-).
-Recordar tindre sempre un bon manteniment general dels nostres aparells elèctrics: filtres de ventilació nets, etc.
-Quan comprem electrodomèstics nous, assegurar-nos que són energèticament eficients (classe A o superior).
-Si els electrodomèstics ho permeten, programar-los de forma eficient. Procurar posar la rentadora i el rentaplats sempre plens i a la menor temperatura possible. Recordeu que rentar els plats a mà, amb aigua calenta, pot resultar fins a un 60% més car que fer ús del rentaplats.
-Instal·lar, si no el tenim, un termòstat en l’aparell d’aire condicionat. Recordar que, per no passar fred, programar una temperatura de 21-22 graus és suficient. Hem de recordar que estem a l’hivern, i que convé abrigar-nos bé.
-Intentar limitar l’ús de la calefacció (es pot programar l’aire condicionat per només una hora), l’assecadora de la roba i la planxa, perquè consumeixen molta energia.
-Aprofitar la calor residual de la vitroceràmica o el forn per acabar de coure els aliments, apagant el foc quan estan quasi cuits. Tapar les cassoles quan cuinem i evitar posar més aigua de la necessària per a la cocció també ens farà estalviar.
-Descongelar els aliments en el frigorífic o a temperatura ambient.
-Substituir, si tenim opció, les bombetes de casa per unes de consum energètic baix. Tindre les llums netes i en bon estat pot suposar un estalvi de fins al 20% en il·luminació.
-Apagar les llums que no necessitem. Sembla obvi però moltes vegades ens adonem que tenim enceses les llums de la cuina, el menjador i el passadís de casa, i estem tots sopant en una mateixa estança.
-Hem de recordar que, en el cas de les bombetes més eficients, el consum és major si s’encenen i s’apaguen sovint. Paga la pena (per exemple en la cuina), deixar-les enceses des que comencem a cuinar el sopar fins que la cuina queda neta i ja no la utilitzem fins a l’endemà.
-Optar per parets i cortines de colors clars per tal de reduir les necessitats d’il·luminació.
-Apagar completament els aparells elèctrics quan ja no els utilitzem, no deixar ni el pilot roig encés (en espera), que també consumeix energía.
CONSELL DEL MES (GENER): COMPRAR EN REBAIXES
Des de fa uns quants anys, la llei permet que cada comerç puga triar el seu període de rebaixes segons les previsions de vendes. De tota manera, la gran majoria continua optant per mantenir els dos períodes tradicionals d’hivern i estiu.
Es tracta d’un període en el qual comprar resulta molt atractiu pels descomptes que ofereixen els comerços. Tot i això, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) d’Oliva recomana tenir presents una sèrie de consells i normes per tal d’estalviar problemes:
-Si no volem gastar molts diners, és millor que fem una llista amb les botigues que visitarem i els productes que ens interessen, i també que fixem el pressupost màxim que podem gastar. Una bona idea és deixar les targetes de crèdit a casa i portar damunt només efectiu. Així evitarem compres impulsives i “gangues”, que potser no necessitem.
-Un comerç que diu que està en rebaixes ha de tindre almenys la meitat del gènere rebaixat.
-Els preus publicitats són d’obligat compliment, així com marcar les etiquetes amb el preu anterior i el rebaixat, per tal que quede clar el descompte aplicat.
-Els productes rebaixats han d’estar en perfectes condicions, així com haver estat a la venda almenys des d’un mes abans de l’inici de les rebaixes. Els productes amb tares o defectes es poden vendre com a saldos o en períodes de liquidació, no de rebaixes. Per això, si un producte presenta un defecte de fabricació anterior a la venda, el client podrà tornar-lo a la botiga.
-Si el comerç no especifica clarament el contrari, podrem canviar el nostre producte, utilitzar els vals de compra i pagar amb targeta durant les rebaixes, si la botiga ho permet normalment.
-Conservarem el tiquet o la factura simplificada de la compra realitzada per si volem fer algun tipus de reclamació. El servei postvenda així com l’aplicació de la garantia del comerç és la mateixa en període de rebaixes. I si tenim alguna queixa, podem demanar també igualment el full de reclamacions.
-Si volem evitar les aglomeracions, podem fer les nostres compres per Internet si el comerç ho permet la resta de l’any.
CONSELL DEL MES (DESEMBRE): CONSUM RESPONSABLE
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) d’Oliva recomana fer les compres de Nadal amb una llista confeccionada prèviament, tant per als regals com per als aliments que adquirirem. Així ens assegurarem de comprar el que realment necessitem i evitarem el sobrecost que solen provocar les compres compulsives.
Pel que fa als joguets per als xiquets, hem de buscar sempre que tinguen l’etiquetatge en castellà, i la marca de la CE (Comunitat Europea, no “China Export”). És molt important que siguen adequats per a l’edat dels xiquets. I sobretot, en el cas dels més menuts, comprovar que no tenen peces menudes o que no es trenquen fàcilment, per tal d’evitar accidents per ofegament.
També evitarem els joguets que inciten a la violència, el sexisme o el racisme. I també és recomanable que no tots siguen tecnològics, per tal d’impedir una possible addicció dels menors a aquests aparells.
Tampoc és desitjable una gran quantitat de joguets, perquè al final els xiquets tampoc els gaudeixen. En aquest cas, la qualitat és preferible a la quantitat.
https://www.ocu.org/consumo-familia/supermercados/noticias/china-export-confusion
CONSELL DEL MES (NOVEMBRE): CONSUMIR ALIMENTS SALUDABLES
S’acosten dates de celebració i moltes vegades de menjar més del necessari. Per això aquest mes de novembre voldríem demanar una reflexió sobre els aliments que consumim, especialment en el cas dels xiquets. En aquest sentit, ens fem ressò de la notícia publicada al full web de la Red OMIC Oliva, sobre la petició de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), perquè es prohibisca la publicitat d’aliments no saludables adreçada als menors. El motiu és l’alarmant increment de l’obesitat infantil als països europeus, recordem que un de cada tres xiquets a Europa és obés o té sobrepés.
Si voleu més informació, consulteu el web de la Red OMIC Oliva.
CONSELL DEL MES (OCTUBRE): COMPRAR SEGUR PER INTERNET
Cada vegada és més habitual que realitzem les nostres compres per Internet. Per això convé tindre presents alguns consells perquè aquestes compres siguen segures.
En primer lloc, hem de realitzar la gestió des d’un servidor segur (que comence per “http”) i en un lloc web de confiança, amb dades com ara nom, adreça, telèfon de contacte, etc., que necessitarem en cas de voler reclamar.
També és important que el lloc web tinga segells de qualitat. Els segells serveixen per a mostrar als usuaris que les empreses que els exhibissen presenten majors compromisos en les activitats que ofereixen a través dels seus llocs web, tant en la seua publicitat com en les transaccions econòmiques. Són el certificat de garantia de l’empresa pel que fa a la protecció de l’usuari i els seus drets i interessos. Per això, abans de comprar, convé assegurar-nos que ho fem en una pàgina fiable, fixant-nos en els segells i també visitant els fòrums relacionats amb l’empresa, per conéixer les experiències d’altres usuaris i saber si han tingut problemes posteriors a la compra. Comparar diversos llocs web que venen el mateix producte també és recomanable.
Hem de llegir la informació del contracte i la lletra menuda, encara que si acceptem alguna condició il·legal, després no l’haurem de complir. També ens hem de fixar en les despeses totals de la compra, incloent-hi l’enviament, l’IVA o altres càrrecs no especificats en un principi. Utilitzar una forma de pagament segura, com ara el PayPal, resulta també fonamental.
Si comprem per Internet i no estem satisfets amb el producte adquirit, tenim el dret legal de poder-lo tornar en el termini de 14 dies. Que ens tornen o no els diners depén del tipus de producte adquirit. Per exemple, si es tracta de música, vídeo, software, videojocs (si aquests estan ja oberts); premsa, revistes; productes personalitzats i aliments o productes de caducitat ràpida, l’empresa no està obligada.
Pel que fa a la garantia, la norma general estableix que serà de dos anys en el cas dels productes nous, també si es compren per Internet.
Si tenim algun problema, podem reclamar a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumir (OMIC) d’Oliva. Per poder-ho fer, és important que conservem sempre els rebuts de la nostra compra.
CONSELL DEL MES (SETEMBRE): COM ESTALVIAR EN LA TORNADA A L’ESCOLA
Arriba el mes de setembre i comença un nou curs escolar, una època tradicionalment de despeses per a les famílies amb fills menuts, sobretot per la roba de la nova temporada i el material escolar que han de comprar.
La majoria de famílies són especialistes en gastar el mínim possible, però així i tot mai no ve malament tindre presents una sèrie de consells per tal que la tornada a l’escola resulte més econòmica:
1.Convé informar-se bé de totes les ajudes disponibles per als llibres i el material escolar, a través del mateix centre, l’AMPA, l’Ajuntament o la Conselleria d’Educació, des de la Xarxa de Llibres fins a les beques o les ajudes per al menjador. No deixem perdre cap euro que ens corresponga.
2. Fem inventari d’allò que tenim en casa abans de comprar, per tal de reciclar el màxim possible. Una consulta a la família i els amics sobre el que ja no utilitzen ens pot fer estalviar i molt, tant en roba com en material escolar. Folrar els llibres i tindre cura del material sempre és una bona idea si volem reciclar.
3. Comprar sempre amb una llista confeccionada, i només els articles que ens resulten imprescindibles per a l’inici de curs.
4. Comparar els preus dels productes que volem comprar en diversos establiments abans de comprar. Requereix temps però evitarem pagar més del que cal per a les nostres compres. Recordem que no sempre són les grans superfícies les que ofereixen els millors descomptes, preguntem també en els xicotets comerços locals, que a més solen oferir més garanties.
5. Evitar finançar les nostres compres si és possible, les quotes mensuals que hem de pagar en els mesos successius, amb interessos inclosos, ens poden fer patir una temporada.
6. Recordar que el material escolar més car no és sempre el de millor qualitat. De vegades els dibuixos de moda que contenen l’encareixen, i fins i tot podrien quedar més bonics i originals si els comprem llisos i després els decorem nosaltres. Pot ser una activitat divertida per realitzar amb els xiquets.
7. Els articles de segona mà i les marques blanques sempre són més econòmics.
8. Pel que fa a la roba i el calcer, planifiquem també fins al mes de desembre. Així la pròxima compra forta la podem fer a les rebaixes de gener.
9. Comprar sense els xiquets també ajuda. Tindrem més temps per comparar i triar tot allò que els fills realment necessiten, i evitarem comprar els productes que més els criden l’atenció, que solen ser més cars.
10. Guardar les factures, seran necessaris per a qualsevol canvi o devolució.
11. Per al curs que ve, intentar comprar amb temps, de forma escalonada, el que sabem segur que necessitaran (xandall, sabatilles, motxilla…). Evitarem gastar tant al mes de setembre.
12. Davant de qualsevol dubte o irregularitat que detectem amb la nostra compra, acudir a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) d’Oliva, on vos atendrem i assessorarem de forma personalitzada sempre en defensa dels vostres drets com a consumidors.
CONSELL DEL MES (AGOST): COM EVITAR ROBATORIS EN VACANCES
Molts de nosaltres estem de vacances i convé recordar alguns consells si hem de passar uns dies fora de casa. Sabem que hem de deixar la nevera buida i els aparells desconnectats per estalviar-nos sorpreses desagradables a la tornada, i també que per evitar robatoris intentarem que la casa no parega deshabitada, per això deixarem alguna llum o finestra oberta (no el vidre, només la persiana). Però també hauríem de ser prudents a l’hora de publicar en les xarxes socials on estem.
Les xarxes socials han canviat la vida de molts de nosaltres, per això les hem d’incloure en el consell d’aquest mes d’agost per tal d’aconseguir que el nostre habitatge no siga un imam per als lladres. Ací teniu uns consells bàsics per evitar robatoris en vacances:
– Comprovar que totes les portes i finestres tanquen bé, i rodar la clau de la porta de casa. Assegurar que tot ha quedat ben tancat és evident i primordial, encara que de vegades ho oblidem, sobretot per les presses d’última hora.
– Posar el volum del telèfon fixe al mínim, perquè no es puga sentir sonant des de l’exterior de la casa.
– Si hem d’estar molt de temps fora, intentar que algun veí o conegut ens arreplegue el correu i ens regue si tenim plantes a l’exterior. Una bústia plena o una terrassa descuidada i amb plantes seques indiquen que la vivenda està buida.
– No deixar diners ni objectes de valor en casa, sobretot si es poden vore des de fora.
– Evitar en les xarxes socials anunciar l’inici de les vacances, que marxem de casa, que estem en una destinació vacacional concreta (lluny de casa), etc. Ja publicarem si volem les fotos quan tornem.
– Informar només als més íntims de la nostra ubicació i contacte, per si ens han de localitzar per una urgència.
Si voleu més consells a seguir durant les vacances:
http://www.policia.es/consejos/vacaciones.html
CONSELL DEL MES (JULIOL): CONTRACTACIÓ DE SERVEIS (ELÈCTRICS, GAS, ETC.)
Últimament en l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), s’han rebut nombroses queixes respecte de la forma que tenen alguns comercials a l’hora de contractar-nos els serveis d’electricitat, gas, telèfon, etc., al nostre propi domicili. La més habitual per aquests comercials és dient que són de la nostra companyia elèctrica, quan en realitat pertanyen a una altra. A continuació ens sol·liciten una factura i diuen que és per millorar-nos l’oferta que tenim. D’ella extrauen totes les dades necessàries per a realitzar la contractació. Aquestes dades són introduïdes en una tablet o ordinador i després ens demanen que signem. Acabem de contractar amb una altra companyia diferent de la nostra. En el cas de les companyies de revisió del gas, com que disposen de les nostres dades personals, saben quan ens caduca la revisió i ens telefonen per dir-nos el dia que passaran per realitzar-la. Normalment no solen dir el nom de l’empresa. La informació que donen és que “són del gas butà o els del poble”. Si aquestes empreses estan donades d’alta en el registre d’indústria, solen ser legals i no existeix cap problema a l’hora de realitzar la revisió, però les seues pràctiques comercials no s’ajusten del tot a la norma social.
Per aquests motius cal prendre les següents mesures: quan els comercials es personen al nostre domicili, hem d’assegurar-nos mitjançant la identificació personal que pertanyen a l’empresa que ens diuen. No lliurarem cap tipus de documentació (DNI, compte bancari, factures) fins a conéixer les ofertes. Si realitzem el contracte, abans de signar-lo l’haurem de llegir i exigirem una còpia del mateix. No hauríem de signar en cap aparell o mitjà electrònic (ordinador, tablet, etc.).
Si caiem en l’error i volem anul·lar el contracte, disposem de 14 dies des de la contractació, per realitzar el document de desistiment i anul·lar el que hem contractat.
Cal tenir en compte que és millor realitzar les contractacions en oficines permanents i que es troben en la nostra localitat.
En el cas de les revisions del gas, convé saber que la Revisió Periòdica Legal de la instal·lació de gas envasat ha de realitzar-se cada cinc anys. En el cas de la instal·lació de gas natural, les revisions són obligatòries cada quatre anys. Els consumidors podem triar l’empresa que realitze aquesta revisió, i permetre únicament l’entrada en el nostre habitatge al tècnic d’aquesta empresa. Recorde que no estem obligats a permetre l’entrada en el nostre habitatge a tècnics d’empreses que no ens interessen els seus serveis. Els tècnics així com les seues companyies han d’estar autoritzats per la Generalitat Valenciana.
Hem de demanar pressupost abans que efectuen els treballs, per saber el cost de la revisió i poder decidir si ens interessa realitzar-la. No permetrem que ens canvien peces que estiguen en bon estat o que no estiguen caducades, o properes a caducar. Demanarem sempre factura, i no la signarem si observem alguna anomalia, com per exemple treballs facturats i no realitzats, etc. Després de realitzar la revisió legal, hauran d’expedir-nos un Certificat de Revisió que guardarem.
L’OMIC recorda a més que presta un servei d’assessorament per a les persones més majors a l’hora de contractar o realitzar canvis en el contracte amb les diverses empreses de subministraments.